اندیشکده، کرونا چگونه نهادهای تجارت جهانی را بی اعتبار می نماید؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، یک اندیشکده روسی با اشاره به کاهش اهمیت استراتژی های تجارت جهانی نوشت که در دوران پساکرونا راستا سرمایه گذاری های مستقیم تغییر خواهد نمود.

اندیشکده، کرونا چگونه نهادهای تجارت جهانی را بی اعتبار می نماید؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اندیشکدهِ روسیه در سیاست دنیای در شماره جدید مجله خود، مقاله ای را به قلم ماکسیم براترسکی، استاد روابط بین الملل و عضو هیئت علمی مدرسه عالی اقتصاد روسیه منتشر نموده است. در این مقاله به شرایط بعضی از سازمان های دنیای اشاره شده که در دوران پساکرونا به دلیل گسترش خودکفایی ملی اعتبار خود را از دست می دهند.

براترسکی می نویسد: همه گیری ویروس کرونا نقطه عطفی در بسیاری از فرایندهای مختلف مانند دنیای سازی، رویکرد منطقه ای و مبارزه دولت ها برای بقا بود. در این دوره بسیاری از کشورها با شعار مبارزه با کرونا اقدام به بستن مرزها، تقویت حاکمیت ملی، گسترش روابط روجانبه با همسایگان و انتقال فرایند فراوری به داخل کشور خود کردند.

ناسیونالیسم مالی و خودکفایی ملی به عنوان پیامد کرونا

وی معتقد است که پیامد همه گیری ویروس کرونا تنها بحران مالی (مانند سایر بحران های مالی دنیا) نیست، بلکه این ویروس یک رکود مالی در سطح بین المللی را به وجود آورده است. کرونا کشورها را وادار به انزوای بیشتر و تا حد امکان خودکفایی نموده است. بنابراین کشورها با مسائل مالی و در درجه اول اشتغال زایی روبرو هستند که این موضوع زمینه ای برای تشدید رقابت بین المللی (به جای همکاری) است.

کارشناس روس در این گزارش شرح می دهد: بر خلاف بحران مالی سال 2008، مؤسسه های دنیای، منطقه ای و بین المللی مانند گروه 20، اتحادیه اروپا و حتی اوپک نتوانستند نقش تاثیرگذاری در همه گیری کرونا داشته باشند. ایالات متحده که در گذشته ائتلاف های بین المللی برای مقابله با ابولا تشکیل می داد، امروز فقط درگیری مسائل داخلی خود است. بنابراین تضعیف نهادهای دنیای و رژیم های چندجانبه دولت ها را به سمت استراتژی خودکفایی سوق خواهد داد.

به نظر نویسنده، ایالات متحده آمریکا دیگر هژمون نیست و در غیاب آن جمهوری خلق چین هنوز تبدیل به چنین قدرتی نشده است. به همین دلیل می توان انتظار از بین رفتن همکاری در بسیاری از مناطق، رکود مالی دنیا و افزایش تعداد درگیری های مختلف را داشت. به نظر می رسد که نقطه آغاز آن فشرده تر شدن تجارت دنیای به دلیل چاشنی امنیتی آن خواهد بود، در واقع تجارت دنیای به عنوان یک پدیده سیاسی انگاشته می گردد که به طور قابل توجهی بر امنیت ملی و ثبات داخلی کشورها تاثیر می گذارد. این فرایند کاهشی علاوه بر تجارت بین المللی، در سرمایه گذاری و انتقال فناوری نیز رخ می دهد که پیامدهای جدی سیاسی و ایدئولوژیکی به همراه خواهد داشت.

کاهش تجارت دنیای و بی اعتباری سازمان های کنترل کننده آن

در این گزارش آمده است: در دهه های اخیر، سرمایه گذاری مستقیم به طور عمده در خدمت ایده تقسیم بین المللی کار و با هدف فراوری دنیای بوده است. بدین ترتیب که استفاده از مزایای نسبیِ بعضی کشورها از جمله هزینه های پایین نیروی کار، دسترسی به منابع اولیه و موقعیت جغرافیایی مناسب آنها در دستور کار بوده است. با همه گیری ویروس کرونا، ناسیونالیسم مالی افزایش می یابد که در نتیجه آن برنامه سرمایه گذاری بسیاری از شرکت های دنیای مورد بازبینی قرار می گیرد. البته بعضی سرمایه گذاری ها با هدف فراوری کالا برای بازارهای محلی همچنان جذاب خواهد بود.

نویسنده با تاکید بر اینکه پایین آمدن میزان تعاملات و تجارت دنیای موجب کاهش تقاضا برای ارز بین المللی (به طور عمده دلار آمریکا) خواهد شد، معتقد است: اگر حجم معاملات در اقتصاد ملی نسبت به تجارت خارجی بیشتر گردد، تقاضای پول ملی از تقاضای دنیای فراتر خواهد رفت. همچنین می توان انتظار داشت که کشورهای نوظهور مالی (بریکس) بر اصلاح سیستم پولی دنیا متمرکز شوند. با این حال تحولی در سیستم پولی دنیا رخ نخواهد داد اما همکاری های پولی بین المللی تضعیف می گردد.

براترسکی در ترسیم شرایط ژئوپلتیکی دنیا در دوران پساکرونا، می نویسد: تا به امروز ژئوپلتیک مسلط و پیروز تنها به معنای کنترل سرزمینی نبوده است، بلکه تسلط ژئوپلتیک با کنترل تجارت دنیای به وسیله سیستم های ارزی، لجستکی و حضور نظامی دنیای محقق می شد. به همین دلیل است جامعه آتلانتیک آغاز به ایجاد مؤسسات و رژیم های بین المللی کرد که دقیقا با همین هدف پایگاه های نظامی و واحدهای دریایی در سطح دنیای مستقر شد. اما با همه گیری ویروس کرونا و کاهش چشمگیر تجارت دنیای، این نهادها و استراتژی ها دیگر معنای واقعی خود را نخواهند داشت و از بین رفتن انگیزه مالی این نهادها به معنای عدم ضرورت آنها خواهد بود.

khaneh-jok-sms.ir: جملات زیبا و دلنشین جدید | جملات آموزنده و زیبا | جملات زیبا از بزرگان را اینجا بخوانید

discountbook.ir: کتاب ارزان | مجله کتابخوانی، بیاید آگاهتر باشیم

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 17299

به "اندیشکده، کرونا چگونه نهادهای تجارت جهانی را بی اعتبار می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، کرونا چگونه نهادهای تجارت جهانی را بی اعتبار می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید